96. "Montessori dla każdego. Samodzielnie odkryj świat" Małgorzata Ceremuga

Swego czasu aktywnie zgłębiałam tajniki pedagogiki Montessori. Wszystko dlatego, że zamierzałam podjąć pracę w przedszkolu montessoriańskim. Niestety, już po kilku dniach postanowiłam zrezygnować. Wszystko dlatego, że nie jestem w stanie w pełni zaakceptować tej metody. Uważam, że poszczególne jej elementy są genialne, niezwykle wartościowe i niesłychanie korzystnie wpływają na rozwój dziecka, jednak inne, w szczególności te dotyczące dyscypliny i samodecydowania dziecka o sobie, wykraczają poza normy, które jestem w stanie zaakceptować. Innymi słowy, w pedagogice Montessori szczególnie cenię sobie elementy dydaktyczne, te dotyczące nauki czytania, pisania, liczenia i ogólnego poznawania świata. Dlatego niebywale zainteresowała mnie książka "Montessori dla każdego. Samodzielnie odkryj świat" Małgorzaty Ceremugi. Zapraszam Was do przeczytania mojej recenzji.



Zamawiając książkę "Montessori dla każdego. Samodzielnie odkryj świat" spodziewałam się otrzymać swego rodzaju podręcznik przedstawiający założenia systemu montessoriańskiego, opis pomocy dydaktycznych stosowanych w tej metodzie lub cokolwiek związanego z aspektem teoretycznym. Ku mojemu ogromnemu zaskoczeniu okazało się natomiast, że prezentowana książka to zestaw ćwiczeń dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat, które młodsze dzieci mogą rozwiązywać z pomocą rodziców, zaś starsze samodzielnie. Mamy zatem do dyspozycji ponad 200 stron gotowych zadań, które możemy kopiować, rozwiązywać z dziećmi dowolną ilość razy, świetnie się przy tym bawiąc i ucząc.

Książka podzielona jest na pięć rozdziałów, zgodnych z podziałem materiału w metodzie Montessori. Znajdziemy tutaj zatem zadania dotyczące życia codziennego, zmysłów, kształtów i kolorów, języka, matematyki oraz kosmosu (zagadnienia przyrodnicze i geograficzne).






W ramach zadań związanych z życiem codziennym dziecko ćwiczy między innymi wycinanie, dziurkowanie, przyklejanie czy wyszywanie. Zmysły, kształty i kolory to grupa zadań, dzięki którym dziecko poznaje i tworzy różne faktury, dźwięki, rozmiary czy ciężary. Dzięki materiałowi językowemu dzieci poznają alfabet, w czym bardzo pomocne okazują się kontury wszystkich liter, które można dowolnie wykorzystywać np. posmarować klejem i wysypać piaskiem lub kaszą, by później móc dotykać każdej z nich. W tym rozdziale znajdziemy również mnóstwo ćwiczeń polegających na samodzielnym zapisywaniu liter i prostych słów. Matematyka to rozdział poświęcony prostym obliczeniom, poznawaniu liczb (tutaj również znajdziemy ich kontury), tworzeniu zbiorów i porównywaniu ilości. Ostatni rozdział zatytułowany kosmos poświęcony jest zgłębianiu tajników przyrody, otaczającego nas świata, planet, pogody, ukształtowania terenu, zoologii, botaniki, geografii czy nawet historii. To bardzo obszerny dział, w którym czeka mnóstwo  ciekawych zadań.






Pedagogika Montessori opiera się na bezpośrednim poznawaniu świata, jego sensorycznym doświadczaniu, wspieraniu naturalnego rozwoju dziecka i przygotowaniu go do życia w społeczeństwie. Wychowanie jest tutaj rodzajem pomocy w osiąganiu niezależności. Z kolei edukacja opiera się na poznawaniu prawdziwych przedmiotów (nie ich zabawkowych odpowiedników), okazów przyrody lub zwierząt w ich naturalnym środowisku (jeśli nie jest to możliwe zastąpić je można jedynie realnym zdjęciem) oraz wspierana jest przez niezwykle bogaty materiał montessoriański.





Ćwiczenia zawarte w książce "Montessori dla każdego. Samodzielnie odkryj świat" są wprost stworzone do pracy rodzica z dzieckiem w domowym zaciszu. Znajdziemy tutaj mnóstwo wskazówek i podstawowych pojęć pedagogiki Montessori. Książka jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na alternatywne formy edukacji oraz pomocą w kształceniu domowym, które w ostatnich latach zdobywa coraz więcej sympatyków.

Dla mnie, jako dla nauczyciela, książka jest źródłem wspaniałych zadań, dostosowanych do możliwości młodych umysłów. Bardzo, ale to bardzo podobają mi się wszystkie ćwiczenia, sposób ich uporządkowania oraz ogólna forma książki, która pozwala na kopiowanie i wielokrotne wykonywanie poszczególnych zadań. Z pewnością będę sięgała po nią bardzo często, ponieważ akurat edukacyjne elementy metody Montessori bardzo mi odpowiadają.





Za możliwość poznania książki bardzo dziękuję wydawnictwu Znak.

Image and video hosting by TinyPic

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

273. "Zwyczajna kobieta" Anna Płowiec - recenzja przedpremierowa

Przepis na zwyczajne życie. Miłość, wierność, uczciwość, zaufanie, tolerancja czy przyjaźń to podstawowe składniki życia, zwłaszcza w związk...