38. "Pierwszy bandzior" Miranda July

"Pierwszy bandzior" to druga książka wydawnictwa Pauza, które deklaruje, że specjalizować się będzie w literaturze z górnej półki, która wciąga, pochłania i wywołuje emocje. Cóż, jak do tej pory nie sposób odmówić im konsekwencji. Wszystkie powyższe warunki zostały spełnione, a "Pierwszy bandzior" to książka, która z pewnością na długo zostanie w głowie czytelnika. 


Cheryl to czterdziestoletnia, mocno znerwicowana i przytłoczona codziennością kobieta. Prowadzi samotne życie w niewielkim domku, gdzie do perfekcji doprowadziła system porządkowania i funkcjonowania niezagrażający powstaniu bałaganu, którego Cheryl wręcz nienawidzi. Ta wiecznie zestresowana kobieta walczy z licznymi natręctwami i wieloma humorystycznymi przypadłościami. Pewnego dnia jej uporządkowane życie staje na głowie. Szefowie proszą ją o drobną przysługę - udzielenie gościny ich dwudziestojednoletniej córce, która nie ma się gdzie podziać póki nie znajdzie dla siebie mieszkania. Poukładany świat Cheryl zaczyna chwiać się w posadach. Młoda, samolubna i przekonana o swojej doskonałości Clee łamie wszystkie zasady panujące w domu i bynajmniej nie czuje się zobowiązana do wdzięczności kobiecie, która jej pomogła. Jednak z czasem okazuje się, że ta piękna i leniwa blondynka wniesie do hermetycznego życia Cheryl to wszystko, czego potrzebowała i ciągle poszukiwała.

"Pierwszy bandzior" to najdziwniejsza książka, jaką czytałam. Na drugim miejscu plasuje się "Legenda o samobójstwie(moja recenzja) wydawnictwa Pauza, jednak Bandzior zdecydowanie bije ją na głowę. Długo zastanawiałam się, czy książka mi się spodobała. Czytając ją przeżywałam momenty obrzydzenia, zafascynowania, znudzenia i uwielbienia. Kochałam ją i nienawidziłam. Te skrajne emocje sprawiały, że nie mogłam się oderwać od lektury, uparcie brnęłam dalej, bo musiałam wiedzieć, co się wydarzy. 

Książka opowiada historię kobiety, której życiem zawładnął stres, znalazła się ona na granicy załamania psychicznego. Jej codzienność to walka z uciążliwymi dolegliwościami, których nie jest w stanie odpędzić nawet najlepsza terapia. Mówiąc wprost - Cheryl jest dziwaczką. Jednak ta postać jest tak oryginalna, pokręcona a jednocześnie inteligentna, że nie sposób jej nie polubić, a także niejednokrotnie pożałować. Dopiero młoda Clee, która zburzyła długo budowaną stabilizację sprawiła, że Cheryl spojrzała na życie z zupełnie nowej perspektywy. Przełamała swoje opory, przekroczyła wyznaczone sobie granice, zmierzyła się z własnymi lękami by wreszcie odnaleźć samą siebie i odkryć swoje prawdziwe ja. 

"Pierwszy bandzior" to bardzo smutna opowieść o niespełnionej miłości, niewypowiedzianych pragnieniach, o ludzkiej seksualności i poszukiwaniu szczęścia. To także opowieść o ryzyku, które warto podjąć, by stać się człowiekiem spełnionym. Autorka w sposób nieco groteskowy, graniczący z absurdem, ukazała jak trudno jest być sobą i zawalczyć o siebie. Pomimo bijącego z niej smutku, daje pozytywnego kopa i nastraja optymizmem. Pokazuje, że warto przewartościować swój świat.

Tę książkę zapamiętam na bardzo długo. Jest totalnie inna, niż wszystko, co do tej pory przeczytałam. Jej interpretacja zależy wyłącznie od czytelnika. To książka, która z pewnością będzie miała tyle samo zwolenników, ilu przeciwników. Dla jednych okaże się rewelacyjną lekturą, dla innych nudną i obrzydliwą historią. Sami zdecydujecie, do której grupy będziecie się zaliczać. "Pierwszy bandzior" to z pewnością książka warta polecenia! 

Za możliwość przeczytania książki dziękuję portalowi Czytam Pierwszy.

"Pierwszy bandzior"
Liczba stron 336
Wydawnictwo Pauza
Premiera 28.02.2018

1 komentarz:

  1. Już nie mogę się doczekać kiedy po nią sięgnę :) Czeka grzecznie na półce na swoją kolej (przed nią dwie pozycje), więc mam nadzieję, że uda mi się ją przeczytać w święta. Jestem jej bardzo ciekawa, kusi mnie ta "dziwność" :D
    justmajka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

273. "Zwyczajna kobieta" Anna Płowiec - recenzja przedpremierowa

Przepis na zwyczajne życie. Miłość, wierność, uczciwość, zaufanie, tolerancja czy przyjaźń to podstawowe składniki życia, zwłaszcza w związk...