42. "Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek" Elena Favilli i Francesca Cavallo

Od pewnego czasu szukałam książkowego prezentu dla dwunastoletniej dziewczynki. Chciałam, żeby to było coś ambitnego, edukacyjnego i jednocześnie ciekawego. Tym sposobem trafiłam na książkę "Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek. 100 historii niezwykłych kobiet". Myślę, że udało mi się osiągnąć zamierzony cel - znalazłam lekturę, która spełniła moje oczekiwania. W dodatku niesłychanie mnie zaskoczyła. Bardzo pozytywnie!


W książce znajdziemy historie stu bohaterskich kobiet, tych bardziej i mniej znanych. Każda z historii opowiedziana jest w formie krótkiej bajki, dzięki czemu młode czytelniczki - buntowniczki w przystępny dla swojego wieku sposób poznają wiadomości dotyczące życia i działalności danej bohaterki. Poznajemy sylwetki takich kobiet jak na przykład Elżbieta I, Maria Skłodowska - Curie, Kleopatra, Margaret Thatcher, Irena Sendlerowa, Frida Kahlo, Hillary Clinton, Yoko Ono, Eva "Evita" Peron czy Coco Chanel. Fakt, że opowieści są krótkie to ogromny plus książki. W każdej z historii wyznawana jest zasada - krótko, zwięźle i na temat. Jedna strona w zupełności wystarcza, aby przekazać najważniejsze informacje i nie zanudzić czytelnika. Bardzo podoba mi się cały zamysł "Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek" - można czytać po jednej historii dziennie, można także przeczytać całą książkę na raz, wszystko zależy od potrzeb osoby czytającej.




Każdej z bajek towarzyszy ilustracja opisanej postaci. Ilustracje te są absolutnie przepiękne, zapierające dech w piersiach, wyjątkowe i niepowtarzalne, wykonane przez sześćdziesiąt artystek ze wszystkich zakątków świata! Wielką ciekawostką jest także fakt, że książka powstała dzięki dofinansowaniu w ramach crowdfundingu, czyli dobrowolnej, społecznej, internetowej zbiórki pieniędzy. Zebrana została rekordowa suma pieniędzy, ponad milion dolarów!




Szczęśliwie, przyszło nam żyć w czasach, kiedy prawa kobiet nie są już tak mocno ograniczone jak kiedyś. Dziś nie do pomyślenia wydaje się, że można było odmówić kobietom możliwości nauki, pracy czy udziału w wyborach. Ciągle jednak spotykamy się z licznymi przypadkami dyskryminacji płci pięknej. "Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek" zostały stworzone z myślą o tym, aby uświadomić młodym dziewczynkom, że dzięki wytrwałości, ciężkiej pracy i ambicji mogą dokonać wszystkiego, o czym tylko zamarzą, tak jak dokonały tego postaci opisane na kartach tej książki. To właśnie im zawdzięczamy równość między mężczyznami a kobietami. Wiara w siebie i umiejętność pokonywania własnych słabości to cechy, dzięki którym nasze córki mają szansę w przyszłości zostać silnymi i niezależnymi kobietami.





"Autorki tych bajek zastępują księżniczki kobietami, które zmieniły świat."

Powyższy cytat to jedna z opinii o książce, autorstwa Taylor Pittman. Zgadzam się z tymi słowami w stu procentach. Po co opowiadać dzieciom zmyślone historie o nieistniejących księżniczkach, jeśli możemy mówić o prawdziwych postaciach, które dokonały wielkich, spektakularnych rzeczy.

Przyznam szczerze, że mnie samą ta książka pochłonęła bez reszty. Miałam zamiar pobieżnie przejrzeć ją przed wręczeniem prezentu jubilatce, a zamiast tego kartka po kartce wciągałam się coraz bardziej. Z zaciekawieniem i zachwytem czytałam historie tych dzielnych, upartych i silnych kobiet. Podziwiam ich odwagę i konsekwencje w dążeniu do celu. Skoro zatem mnie lektura książki zmotywowała do działania i dążenia do realizacji swoich marzeń, mam także nadzieję, że młode czytelniczki również poczują się dowartościowane i z podniesionym czołem będą szły przez życie i dokonywały kolejnych wielkich czynów. I wiecie co? Tę książkę kupiłam na prezent dla chrześnicy, ale stwierdziłam, że ja też muszę ją posiadać na półce z książkami Zosi :)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

273. "Zwyczajna kobieta" Anna Płowiec - recenzja przedpremierowa

Przepis na zwyczajne życie. Miłość, wierność, uczciwość, zaufanie, tolerancja czy przyjaźń to podstawowe składniki życia, zwłaszcza w związk...